Beta Alanine: De Missing Link voor Jouw Sportprestaties

Beta Alanine: De Missing Link voor Jouw Sportprestaties

Feb 12, 2024
Geschreven door: Martijn Redegeld

Wil je jezelf overtreffen op de 5 kilometer, maar blijven je benen vollopen tijdens wedstrijden? Of voelt het alsof het zuur, spreekwoordelijk, tot achter je oren zit tijdens intense fiets- of mountainbiketochten? Beta Alanine kan de ontbrekende schakel zijn in je zoektocht naar prestatieverbetering. Ontdek hoe dit supplement ervoor zorgt dat je lichaam langer kan vechten tegen verzuring.

Samengevat:
  • Beta Alanine is een aminozuur dat van nature voorkomt in onze voeding en wordt gebruikt als bouwsteen voor de vorming van carnosine in de spieren.
  • Carnosine fungeert als een zuurbuffer in de spier, waardoor het moment van verzuring wordt uitgesteld door meer lactaat te bufferen.
  • Beta Alanine is vooral waardevol in sporten met een hoog-intensief karakter of met herhaalde piekinspanningen, zoals atletiek, BMX, mountainbiken, roeien, wielrennen, (middel)lange afstandlopen en teamsporten.
  • Om de hoeveelheid carnosine in de spier op te laden, wordt aanbevolen gedurende 6 tot 8 weken dagelijks 4,8 gram Beta Alanine in te nemen, wat overeenkomt met 3x 2 tabletten Amacx Beta Alanine per dag. Na deze oplaadperiode kan de verhoogde buffercapaciteit worden onderhouden door dagelijks 1x 2 tabletten te blijven innemen gedurende zo'n 12 weken.

Het belang van Beta Alanine voor sporters

Beta Alanine is een aminozuur dat van nature voorkomt in onze voeding, met bijvoorbeeld 250 milligram in een stukje kipfilet. Nadat het is ingenomen, wordt Beta Alanine in de spier gebruikt bij de vorming van carnosine door het te koppelen aan histidine (een ander type aminozuur). Uit onderzoek blijkt dat carnosine kan fungeren als een zuurbuffer in de spieren, waardoor het moment van verzuring wordt uitgesteld tijdens intense inspanningen.

Hoe beta-alanine verzuring tijdens intense training vermindert

De initiële onderzoeken richtten zich op het aanvullen van carnosine, maar al snel stapte men over naar Beta Alanine vanwege de kostenefficiëntie en eenvoudigere verkrijgbaarheid. Omdat histidine in overvloed aanwezig is in ons lichaam, leidt de toevoeging van Beta Alanine daarnaast even snel en eenvoudig tot een verhoogde concentratie carnosine in de spier. Veel onderzoeken hebben prestatieverbetering aangetoond bij sporten met inspanningen tussen de 30 seconden en 10 minuten, waarbij verzuring een beperkende factor is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld diverse onderdelen in de atletiek, zwemmen en roeien. Maat ook bij diverse teamsporten, trail running, mountainbiken of wegwielrennen treedt er prestatievoordeel op, omdat hier gedurende langere duurinspanningen een aantal ‘piekmomenten’ doorslaggevend kunnen zijn.

Wetenschap achter Beta Alanine: efficiëntie en effectiviteit

Om deze effecten te bereiken, moet Beta Alanine gedurende een langere periode worden ingenomen, om zo de hoeveelheid carnosine in de spier ‘op te laden’. Tijdens een oplaadperiode van 6 tot 8 weken wordt dagelijks 4,8 gram Beta Alanine aanbevolen. Dit komt overeen met 3x 2 tabletten Amacx Beta Alanine per dag (welke i.c.m. een maaltijd moeten worden ingenomen). Ter vergelijking: om dezelfde hoeveelheid Beta Alanine uit jouw dagelijkse voeding te halen, zou je bijvoorbeeld 2 kg kipfilet per dag moeten eten. De Amacx Beta Alanine tabletten hebben een Slow release werking welke helpt bij het geleidelijk opbouwen van de extra buffercapaciteit in het lichaam. Het spreiden van de inname over de dag is belangrijk om het risico op bijwerkingen te minimaliseren, zoals jeuk of tintelingen in de ledematen. 

Na het opladen van de carnosine-voorraad, kun je deze voorraad tot wel 12 weken onderhouden door dagelijks 1x 2 tabletten in te nemen. Met de Amacx Beta Alanine tabletten kun je je lichaam voorbereiden op belangrijke piekmomenten en je prestaties naar nieuwe hoogten brengen.

Meer blogs