Mijn avontuur tijdens de Dorpenomloop Rucphen 2023
Op zondag 12 maart stond ik namens mijn club GRC Jan van Arckel voor het eerst sinds lange tijd weer eens aan de start van een klassieker: de Dorpenomloop Rucphen. Dit is een Nederlandse klassieker van UCI 1.2-niveau die wordt verreden in de West-Brabantse gemeente Rucphen. In de jaren 2017 t/m 2021 nam ik jaarlijks deel aan verschillende klassiekers van UCI niveau. Vanwege de corona perikelen in 2020 en 2021 en wat angst op de fiets als gevolg van een aantal zware valpartijen in mijn directe omgeving, raakte ik het plezier in de klassiekers helaas wat kwijt en besloot ik in 2022 even geen klassiekers meer te rijden. Na een succesvolle reeks criteriums in de zomermaanden van 2022, begon het richting het seizoen van 2023 toch weer te kriebelen om weer eens deel te nemen aan enkele Nederlandse klassiekers (het bloed kruipt waar het niet gaan kan zullen we maar zeggen…).
Een last-minute kans
Mijn eerste klassiekers van 2023 stonden aanvankelijk pas op de planning voor eind april, maar toch nam ik onlangs dus al deel aan de Dorpenomloop Rucphen. Een week voor de Dorpenomloop kwam er in de WhatsApp-groep van Jan van Arckel een bericht dat een van de opgestelde renners helaas niet van start kon gaan in Rucphen, met vervolgens de vraag of iemand deze plek wilde opvullen? Zelf kwam ik op dat moment net thuis van een training waarin de benen best goed voelden. Omdat er in het weekend van zaterdag 11 en zondag 12 maart verder geen andere wedstrijden waren om aan deel te kunnen nemen, dacht ik: waarom ook niet? En zo stond er dus plots heel snel een klassieker op de planning, stiekem toch best wel spannend na 1,5 jaar zonder klassiekers...
Amacx voedingsplan voor de wedstrijd
De avond voor de Dorpenomloop nam ik even rustig de tijd nam om na te denken over mijn voedingsplan en welke Amacx-producten ik tijdens de wedstrijd wilde gaan gebruiken. Vanwege de lengte van 177 kilometer en de voorspelde omstandigheden (kou, stevige wind en een kleine kans op regen), was het van belang om goed na te denken over welke voeding ik de volgende dag ging gebruiken. Om met de hoge intensiteit en nervositeit van de wedstrijd (een aantal omlopen met veel smalle en bochtige stukken) nog de juiste hoeveelheid energie binnen te kunnen krijgen, koos ik voornamelijk voor producten met snelle suikers en producten die ik makkelijk en snel kon eten. Uiteindelijk nam ik enkele Turbo Gels, Drink Gels en Energy Fruit Chews mee in de achterzakjes van mijn snelpak. Om voor de afwisseling ook nog wat voeding met een klein beetje ‘bite’ te hebben, nam ik ook twee stuks van de nieuwe Energy Nougat mee. Uiteraard nam ik in de bidonhouders van mijn fiets ook nog twee goed gevulde bidons met Amacx Energy Drink mee, om halverwege de wedstrijd ook nog twee extra bidons aan te pakken bij de verzorging. Tijdens de wedstrijd heb ik uiteindelijk de volgende producten gebruikt:
- 1x Turbo Gel Citrus
- 1x Turbo Gel Cassis + caffeine
- 2x Drink Gel Strawberry
- 1x Energy Fruit Chew Orange
- 2x Energy Nougat Carberry
- 4x 600ml bidon Energy Drink
- 1x Caffeine shot
Totaal voeding: 390 gr koolhydraten & 250 mg caffeïne
Wedstrijdduur: 3u52m12s
Hoeveelheid verbruikte energie: 3710 kilojoules (gemiddeld vermogen: 268 watt)
Achtervolgen en afzien
Tijdens de wedstrijd zelf moest ik in de eerste 30 kilometer weer even wennen aan het duwen en trekken in het nerveuze peloton, maar gelukkig wist ik mij op een bepaald moment naar voren te knokken en kon ik me na een aanvallende wedstrijd handhaven in een uitgedund peloton van ongeveer 40 renners. In de ultieme finale wisten drie renners zich los te maken van de rest, wat betekende dat we met het uitgedunde peloton gingen strijden voor de overige top-10 plekken. Zelf deed ik op ongeveer 3 kilometer van de finish een ultieme poging om weg te rijden uit het peloton, maar helaas had ik niet meer voldoende kracht in de benen om vooruit te blijven. Na ongeveer een kilometer later weer te zijn ingerekend door het peloton, werd ik helaas opgehouden door een valpartij van een renner voor me. Gelukkig kon ik deze valpartij nog net ontwijken, maar het betekende helaas wel dat ik teveel snelheid verloor om aansluiting te houden met het peloton. Uiteindelijk kwam ik op een kleine achterstand van het peloton als 41e over de finish, maar het goede gevoel en plezier wat ik had tijdens de wedstrijd gaven mij gelukkig een meer dan voldaan gevoel. Op naar de volgende klassiekers dan dit jaar!
Bedankt voor het lezen van dit artikel, als dank hiervoor krijg je een mooie korting van 10% op je bestelling met de code, JVDD10.