Kersensap – de wetenschap achter dit rode hersteldrank

Kersensap – de wetenschap achter dit rode hersteldrank

Jun 18, 2024

Geschreven door: Martijn Redegeld

Wat is toch dat rode drankje wat vrijwel elke profrenner direct na de finish opdrinkt? De afgelopen jaren is het gebruik van kersensap als eerste hersteldrank uitgegroeid tot gemeengoed in het profpeloton. Welke voordelen biedt deze drank precies? Hoe dien je deze drank het best te gebruiken? En heb jij er baat bij om net dat stapje extra te zetten richting jouw sportieve doelen? Antwoorden op al deze vragen vind je in deze blog.

Zo’n 15 jaar geleden ontstond in de wetenschap de specifieke interesse in bepaalde soorten kersen. Uit onderzoeken bleek namelijk dat deze kersen zeer hoge concentraties polyfenolen bevatten. Van deze voedingsstoffen, die overwegend in groente en fruit voorkomen, is bekend dat ze een positief effecten hebben op de bloeddruk door anti-oxidatieve en ontstekingsremmende werking. In het bijzonder bleken specifieke soorten ‘tart cherries’ (zure kersen) deze eigenschappen in het bijzonder te bezitten, specifiek door hoge concentraties van het polyfenol anthocyanine.

Amacx Cherry Juice Amacx

Herstelen van spierschade

Tijdens zware inspanning ontstaat er spierschade, wat vaak gepaard gaat met spierpijn en een verminderde spierfunctie in de dagen nadien. Tal van kleine ontstekingen en bijbehorende ‘oxidatieve stress’ zijn de oorzaak hiervan, en horen bij het herstelproces. Na de ontdekking van de anti-oxidatieve en ontstekingsremmende werking van ‘tart cherries’ ontstond al snel het idee dat deze kersen een rol zouden kunnen spelen in het herstel van zware inspanningen, en het verbeteren van prestaties in een kort daaropvolgende wedstrijd.

De voordelen van Cherry Juice bij sportherstel en prestatieverbetering

Diverse studies hebben sindsdien aangetoond dat een concentraat van specifieke zure kersen, met hoge concentraties polyfenolen/anthocyanines, spierschade/-pijn helpen verminderen na afloop van een zware inspanning, en dat prestaties de daaropvolgende dag toenemen. Dit is zowel aangetoond in sporten met korte, explosieve inspanningen (zoals diverse teamsporten), maar ook duursporten zoals wielrennen of het lopen van een marathon. Bovendien bevat kersensap een aanzienlijke hoeveelheid koolhydraten, wat na afloop van een zware inspanning helpt bij het aanvullen van de glycogeenvoorraad. Naast hoge concentraties polyfenolen/anthocyanines en koolhydraten, bevatten de zure kersen ook relatief hoge concentraties melatonine. Deze stof heeft een positief effect op slaapkwaliteit, wat het herstel nog verder kan bevorderen.

Wanneer gebruik je Amacx Cherry Juice?

Indien optimale prestaties en herstel centraal staan, bijvoorbeeld tijdens een meerdaagse wedstrijd of periode met meerdere wedstrijden in korte tijd, is het gebruik van kersensap aangeraden. Maar let op: in trainingsperiodes, waarin ‘beter worden’ centraal staat, neem je beter geen kersensap. De ontstekingsreacties en spierschade die na een training ontstaan, zijn namelijk een belangrijke stimulus voor het lichaam om te adapteren en beter te worden.

Hoe te gebruiken?

Om alle voordelen van de zure kers te benutten is het aangeraden om 1 tot 2x per dag een portie Amacx Cherry Juice te drinken. Voor optimaal effect laad je dit al 4 tot 7 dagen op in aanloop naar een belangrijke wedstrijd(periode). Neem zeker 1 dosering direct na jouw training of wedstrijd, en voeg eventueel een tweede dosering toe 1 uur voor het slapen, om maximaal effect van melatonine op slaapkwaliteit te ervaren.

Koop de Amacx Cherry Juice hier.

Samengevat:

  • Specifieke zure kersen bevatten hoge concentraties polyfenolen (waaronder anthocyanine) wat ontstekingsremmend en anti-oxidatief werkt.
  • Deze eigenschappen kunnen bijdragen aan een verbeterd herstel na afloop van zware inspanning, door spierpijn en -schade sneller te laten herstellen. Hiermee verbeteren prestaties in een kort daaropvolgende wedstrijd.
  • Kersensap bevat bovendien een significante hoeveelheid koolhydraten, wat helpt bij het aanvullen van de glycogeenvoorraden in herstel van een zware inspanning.
  • Tot slot bevatten de zure kersen een relatief hoge concentratie melatonine. Door 1 uur voor het slapen een portie kersensap te drinken, kan de slaapkwaliteit (en dus het algehele herstel) hier mee bevorderd worden.
  • Neem gedurende minimaal 4 tot 7 dagen in aanloop naar een belangrijke wedstrijd(periode) dagelijks 1 tot 2 doseringen Amacx Cherry Juice. Neem er zeker een direct na afloop van jouw training of wedstrijd, en voeg eventueel een tweede dosering toe 1 uur voor het slapen.
  • Amacx Cherry Juice dient enkel gebruikt te worden in periodes waarin optimale prestatie en herstel centraal staan. In trainingsperiodes, waarin ‘beter worden’ centraal staat, remt het gebruik van kersensap jouw trainingsprogressie af, en is het daarom afgeraden.

Meer blogs