Team Jumbo-Visma

Upgrade Your Limits With: Team Jumbo-Visma

Oct 30, 2023

De zomer heeft plaatsgemaakt voor de herfst, wat het einde van het wielerseizoen markeert. Nu de kou van de winter langzaam het land intrekt, is het moment aangebroken om terug te kijken op een prachtig wielerseizoen met onze gewaardeerde partners. In deze post blikken we gezamenlijk terug op de historische prestaties van Team Jumbo-Visma, die met een totaal van 69 overwinningen en de verovering van de Giro d'Italia, Tour de France en La Vuelta, zorgen voor hartverwarmend bewijs van onze gezamenlijke inspanningen.

18 januari 2023

De dag waarop Team Jumbo-Visma en Amacx hun samenwerking voor de seizoenen 2023 & 2024 aankondigt aan de wereld. Martijn Redegeld, sportvoedingsexpert bij Team Jumbo-Visma, speelde een doorslaggevende rol bij het ontstaan van deze samenwerking en in het optimaliseren en uitbreiden van het Amacx assortiment. Naar aanleiding van deze aankondiging, werd hij eerder geciteerd op onze website: "De sportdranken, -gels en -bars waren in de basis al heel goed, maar ze bevatten nu exact de juiste samenstelling voor onze schaatsers en renners. Daardoor sluiten ze perfect aan bij onze overkoepelende racestrategieën".

Deze aankondiging was echter het hoogtepunt van een reeks cruciale gesprekken die plaatsvonden vóór de officiële aankondiging. Samen met Martijn duiken we dieper in het verhaal achter deze samenwerking. Zo blikken we terug op het eerste moment van contact, gevolgd door het verdere verloop van het proces. Daarnaast zal Martijn toelichting geven over welke verbeteringen aan de Amacx-producten zijn toegevoegd en zal hij een kijkje geven in de keuken van de voedingsmethode die de opmerkelijke prestaties van Team Jumbo-Visma heeft ondersteund.

De eerste gesprekken

Eind 2022 kwamen we voor het eerst met elkaar in gesprek. Aanvankelijk waren dit voornamelijk kennismakingsgesprekken gericht op product gerelateerde zaken, zoals het definiëren van de ideale wensen waaraan Amacx-producten zouden moeten voldoen. Naarmate deze gesprekken vorderden, verschoof onze focus naar een concretere samenwerking. Zo namen we het volledige productassortiment onder de loep, waarbij vragen aan bod kwamen zoals hoe ervoor te zorgen dat verschillende producten naadloos samenwerken bij gelijktijdig gebruik, hoe zorgen we ervoor dat het voor atleten gemakkelijk blijft om tijdens het sporten te onthouden wat ze moeten innemen en of we de gebruiksaanwijzingen nog konden verbeteren. Dit waren telkens goede en constructieve gesprekken, welke direct leidde tot concrete productinnovaties.

Productinnovaties 

 "Deze innovaties verschilden per product", zegt Martijn. Hij vervolgt: "Een van de belangrijkste veranderingen was het afstemmen van de samenstelling van alle energieproducten. Ze bevatten nu consequent ongeveer 30 g koolhydraten en handhaven een uniforme verhouding van 2:1 van glucose tot fructose. We hebben ook het natriumgehalte in bepaalde producten verhoogd om meer consistentie te waarborgen. Hierdoor kunnen onze atleten moeiteloos verschillende producten mixen-en-matchen, zoals repen, gels en drankjes, zonder zich zorgen te maken over wat ze precies nemen. Een gel weerspiegelt nu de voedingsstoffen van een reep of een fles sportdrank. Dit verbetert niet alleen de flexibiliteit, maar ook de praktische bruikbaarheid. Bovendien vergemakkelijkt het toevoegen van een consistente suiker-verhouding (2:1) een hoge koolhydraatinname, tot wel 90 g per uur, terwijl het verhoogde natriumgehalte bijdraagt aan verbeterde hydratatie. Naast deze verbeteringen hebben we de samenstelling van verschillende producten verfijnd, zoals het verminderen van het vetgehalte in de Fast Bar, en nieuwe items geïntroduceerd zoals de Energy Nougats, Turbo Chews, Recovery Bars en Recovery Shakes".

Voedingsmethode 

"Onze aanpak omvatte een uitgebreide verkenning van het volledige productassortiment van Amacx, waarbij we regelmatig in een vroeg stadium samples testten om te kijken of ze in de smaak vielen. Soms werden er aan de hand van deze feedback nog wat aanpassingen gedaan, wat leidde tot de introductie van nieuwe of herziene producten", stelt Martijn. "We introduceren nieuwe producten altijd eerst tijdens de trainingen, vooral als het gaat om een compleet nieuw product. Onze filosofie is namelijk geworteld in de overtuiging dat het introduceren van een nieuw product tijdens een (kritieke) race vermeden moet worden, om ervoor te zorgen dat alles wat tijdens de competitie wordt gebruikt, volkomen vertrouwd blijft".

Opmerkelijke Prestaties

Vandaag de dag, 10 maanden na de bekendmaking van onze samenwerking, is de hele wereld getuigen geweest van een fenomenaal seizoen van Team Jumbo-Visma. Merijn Zeeman, sportdirecteur van Team Jumbo-Visma, vertelde hierover: "Dit is verreweg het beste seizoen dat dit team ooit heeft gehad". Hij vervolgt: "We hebben geschiedenis geschreven in het wielrennen door drie grote rondes in één jaar te winnen, en na de recente triomf in China vorige maand, hebben we de opmerkelijke mijlpaal van 69 overwinningen bereikt... we zijn er erg trots op".

Bij Amacx delen we dit gevoel van trots en enthousiasme. Toen we aan dit avontuur begonnen, hadden we niet durven dromen dat we samen zoveel succes zouden behalen. Deel uitmaken van deze opmerkelijke prestaties zorgt ervoor dat wij met veel enthousiasme uitkijken naar wat het verdere verloop van onze samenwerking met zich mee zal brengen. 

#UpgradeYourLimits

Meer blogs