Bietensap – pure winst of hype?

Bietensap – pure winst of hype?

Jan 18, 2024

Geschreven door: Martijn Redegeld

Vele dopingcontroleurs keken tijdens de Olympische Spelen van 2012 in Londen hun ogen uit. Aan de lopende band kwamen er roodgekleurde urine samples voorbij, iets wat ze nog nooit eerder hadden gezien. Al snel werd duidelijk dat dit een gevolg was van het gebruik van bietensap, iets waar destijds de eerste onderzoeken naar werden gedaan. Inmiddels zijn de effecten van bietensap uitvoerig bestudeerd en is het supplement zowel onder professionele als recreatieve atleten uitgegroeid tot een populair supplement. Maar hebben alle atleten wel baat bij dit bietensap? En hoe draagt dit supplement precies bij aan prestatieverbetering? Antwoorden op deze vragen vind je in deze blog.


Samengevat:

  • Bietensap is rijk aan nitraat, dat na diverse omzettingen in het lichaam verantwoordelijk is voor een aantal positieve fysiologische reacties. Dit zorgt voor prestatieverbetering in een breed scala aan sporten en inspanningen.
  • Deze effecten worden eenvoudig bereikt door 1 Beet Shot (500mg nitraat) te nemen, zo’n 2 á 3 uur voor de start van de wedstrijd. Hierbij is het belangrijk om geen antibacteriële mondspoeling of kauwgom te gebruiken.
  • Zeer goed getrainde sporters lijken iets minder gevoelig te zijn voor deze positieve effecten. Voor hen is daarom belangrijk om de dosering en de duur van inname iets te verhogen. 1 á 2 Beet Shots per dag, gedurende een periode van 3 tot 7 dagen in aanloop naar een belangrijke wedstrijd is daarom het advies voor zeer goedgetrainde atleten.

    Wat is de kracht van nitraat in bietensap?

    Bietensap is rijk aan nitraat, de stof waar het eigenlijk om draait rondom potentiële prestatieverbetering. Naast rode biet bevatten groene bladgroentes zoals rucola en spinazie veel nitraat. Deze nitraat wordt door bacteriën in de mond omgezet tot de stof nitriet, wat niet veel later weer wordt omgezet naar stikstofmonoxide (‘NO’). Deze stof speelt een rol in vele processen in het lichaam, waaronder het reguleren van onze bloeddruk, het samentrekken van onze spieren en de werking van de mitochondriën (= ‘energiecentrales in de cellen’). Een verhoogde NO-concentratie zorgt zodoende voor een betere doorbloeding van (zuurstofrijk) bloed en krachtigere spiersamentrekkingen. Tevens werken de mitochondriën efficiënter, wat betekent dat ze minder zuurstof nodig hebben om dezelfde hoeveelheid inspanning te leveren, of een hogere intensiteit bereikt kan worden met dezelfde zuurstofopname.

     

    Wat zijn de voordelen van een consistente nitraatinname

    Dankzij deze fysiologische effecten laten vele onderzoeken ook effectieve prestatieverbetering zien, zowel in duursporten als tijdens kortere, intensieve inspanningen. Hiervoor is een dosering van minimaal 400 á 500mg nitraat per dag noodzakelijk. Dit komt overeen met 1 Beet Shot per dag of +- 150 gram nitraatrijke groente. Omdat de hoeveelheid nitraat in groente echter sterk varieert per seizoen en afhankelijk is van de grond waaruit het groeit, ben je op deze manier nooit zeker van jouw exacte nitraatinname. De hoeveelheid nitraat in onze Beet Shot wordt gestandaardiseerd en gecontroleerd, waardoor je zeker bent dat je binnenkrijgt wat je nodig hebt.

     

    Hoeveel nitraat zou ik moeten nemen?

    De nitraat-onderzoeken tonen tevens aan duidelijk aan dat de mate van getraindheid een belangrijke rol lijkt te spelen bij de effectiviteit van het supplement. Hoe beter iemands trainingsstatus is, hoe kleiner het effect van bietensap/nitraat lijkt te zijn. Zeker voor goedgetrainde atleten is het daarom raadzaam om voor een relatief hoge dosering te kiezen (800 á 1000mg). Tevens kan deze groep profiteren van het ‘opladen’ van nitraat door gedurende 3 tot 7 dagen dagelijks 1 á 2 Beet Shots per dag te nemen. Zorg dat de laatste dosering altijd 2 á 3 uur voor de start van jouw wedstrijd neemt, om maximaal effect te hebben. Let er tot slot op dat je geen antibacteriële mondspoeling of kauwgom gebruikt voor-/nadat je de Beet Shot(s) hebt genomen. Omdat de bacteriën in je mond nodig zijn voor de eerste omzetting van nitraat, verliest het supplement zijn werkzaamheid als deze bacteriën kort voor of na inname gedood zijn.

    Wil je Amacx Beet Shot eens uitproberen? Hier vind je het product.

     

    Meer blogs